Telemarkský kanál

Telemarkský kanál spojuje města Skien a Dalen v jižním Norsku a prostřednictvím řady 18 zdymadel propojuje několik dlouhých jezer v povodí řeky Skien.

Telemarský kanál

Původně se skládal ze dvou kanálů. Kanál Norsjø-Skien se zdymadly ve městech Skien a Løveid byl vybudován v letech 1854-1861 a spojoval město Skien s jezerem Norsjø. Delší kanál Bandak-Norsjø se otevřel v roce 1892 ministrem práce Hansem Heinem Theodorem Nysomem a prodloužil kanál od jezera Norsjø přes jezera Flåvatn a Kviteseidvatn (Kviteseidvatnet) k jezeru Bandak. V Evropě se tento kanál v době svého dokončení považoval za „osmý div“. Kanál Bandak-Nordsjø se vybudoval především pro přepravu zboží a osob, plavení klád a jako prevence proti povodním. Plavení klád se již nepraktikuje, a to z důvodu uzavření místní papírny Union. Východní úsek umožňuje přístup z jezera Norsjø do Notoddenu přes jezero Heddalsvatnet.

Telemarkský kanál se skládá z 18 zdymadel, je dlouhý 105 km a jeho celkový výškový rozdíl činí 72 m. Největším schodišťovým zdymadlem je Vrangfoss, které má pět komor a výšku zdvihu 23 metrů. Říční lodě Henrik Ibsen a Victoria jezdí s turisty ze Skienu do Dalenu přes Kviteseid. Victoria jezdí po kanálu Norsjø-Skien od roku 1882 a po kanálu Bandak-Norsjø od jeho otevření. Kanál byl vybrán jako místo tisíciletí pro kraj Telemark. V roce 2012 se objevil také v televizním dokumentu Telemarkskanalen minutt for minutt slow. V červnu 2017 se kanál Bandak-Norsjø stal národní kulturní památkou.

Odkaz na Wikipedii



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.