Telemarkský kanál spojuje města Skien a Dalen v jižním Norsku a prostřednictvím řady 18 zdymadel propojuje několik dlouhých jezer v povodí řeky Skien.
Původně se skládal ze dvou kanálů. Kanál Norsjø-Skien se zdymadly ve městech Skien a Løveid byl vybudován v letech 1854-1861 a spojoval město Skien s jezerem Norsjø. Delší kanál Bandak-Norsjø se otevřel v roce 1892 ministrem práce Hansem Heinem Theodorem Nysomem a prodloužil kanál od jezera Norsjø přes jezera Flåvatn a Kviteseidvatn (Kviteseidvatnet) k jezeru Bandak. V Evropě se tento kanál v době svého dokončení považoval za „osmý div“. Kanál Bandak-Nordsjø se vybudoval především pro přepravu zboží a osob, plavení klád a jako prevence proti povodním. Plavení klád se již nepraktikuje, a to z důvodu uzavření místní papírny Union. Východní úsek umožňuje přístup z jezera Norsjø do Notoddenu přes jezero Heddalsvatnet.
Telemarkský kanál se skládá z 18 zdymadel, je dlouhý 105 km a jeho celkový výškový rozdíl činí 72 m. Největším schodišťovým zdymadlem je Vrangfoss, které má pět komor a výšku zdvihu 23 metrů. Říční lodě Henrik Ibsen a Victoria jezdí s turisty ze Skienu do Dalenu přes Kviteseid. Victoria jezdí po kanálu Norsjø-Skien od roku 1882 a po kanálu Bandak-Norsjø od jeho otevření. Kanál byl vybrán jako místo tisíciletí pro kraj Telemark. V roce 2012 se objevil také v televizním dokumentu Telemarkskanalen – minutt for minutt slow. V červnu 2017 se kanál Bandak-Norsjø stal národní kulturní památkou.
Zdymadlo | Převýšení | Počet komor | Doba |
---|---|---|---|
Skien | 5 m | 1 | 20 min |
Løveid | 10,3 m | 3 | 35 min |
Ulefoss | 10,7 m | 3 | 40 min |
Eidsfoss | 10 m | 2 | 30 min |
Vrangfoss | 23 m | 5 | 60 min |
Lunde | 3 m | 1 | 15 min |
Kjeldal | 3 m | 1 | 15 min |
Hogga | 7 m | 2 | 25 min |