Telemarkský kanál

Telemarkský kanál spojuje města Skien a Dalen v jižním Norsku a prostřednictvím řady 18 zdymadel propojuje několik dlouhých jezer v povodí řeky Skien.

Telemarský kanál

Původně se skládal ze dvou kanálů. Kanál Norsjø-Skien se zdymadly ve městech Skien a Løveid byl vybudován v letech 1854-1861 a spojoval město Skien s jezerem Norsjø. Delší kanál Bandak-Norsjø se otevřel v roce 1892 ministrem práce Hansem Heinem Theodorem Nysomem a prodloužil kanál od jezera Norsjø přes jezera Flåvatn a Kviteseidvatn (Kviteseidvatnet) k jezeru Bandak. V Evropě se tento kanál v době svého dokončení považoval za „osmý div“. Kanál Bandak-Nordsjø se vybudoval především pro přepravu zboží a osob, plavení klád a jako prevence proti povodním. Plavení klád se již nepraktikuje, a to z důvodu uzavření místní papírny Union. Východní úsek umožňuje přístup z jezera Norsjø do Notoddenu přes jezero Heddalsvatnet.

Telemarkský kanál se skládá z 18 zdymadel, je dlouhý 105 km a jeho celkový výškový rozdíl činí 72 m. Největším schodišťovým zdymadlem je Vrangfoss, které má pět komor a výšku zdvihu 23 metrů. Říční lodě Henrik Ibsen a Victoria jezdí s turisty ze Skienu do Dalenu přes Kviteseid. Victoria jezdí po kanálu Norsjø-Skien od roku 1882 a po kanálu Bandak-Norsjø od jeho otevření. Kanál byl vybrán jako místo tisíciletí pro kraj Telemark. V roce 2012 se objevil také v televizním dokumentu Telemarkskanalen minutt for minutt slow. V červnu 2017 se kanál Bandak-Norsjø stal národní kulturní památkou.

ZdymadloPřevýšeníPočet komorDoba
Skien5 m120 min
Løveid10,3 m335 min
Ulefoss10,7 m340 min
Eidsfoss10 m230 min
Vrangfoss23 m560 min
Lunde3 m115 min
Kjeldal3 m115 min
Hogga7 m225 min

Odkaz na Wikipedii



Napsat komentář