Haldenský kanál u norského města Halden se začal stavět v roce 1852. Kanál umožňuje lodím plout souběžně se švédskou hranicí v délce 75 km z Tistedalu do Skulerudu. Za tento kanál, stejně jako za dřívější kanál Soot, byl zodpovědný Engebret Soot (1786-1859). Tistedal se nachází 4 km od moře v Haldenu. Lodě se zde mohou přepravovat po silnici a z Ørje do Dalslandského kanálu. Norské ředitelství pro kulturní dědictví zařadilo Haldenský kanál na seznam prioritních technických a průmyslových kulturních památek.
Vodu v Haldenském kanálu řídí čtyři soustavy zdymadel (sluser). V letech 1857-1860 se postavila zdymadla Strømsfoss a Ørje. V roce 1865 se dokončila říční část kanálu Stenselv se dvěma zdymadly u Krappeta. Zdymadla v Haldenském kanálu mohou propouštět plavidla o délce 24 m, šířce 6 m a ponoru 1,6 m.
Plavební komora Ørje se nachází na severu soustavy, nedaleko města Ørje. Tato zařízení zahrnují muzeum plavebních komor a tři plavební komory s celkovým výškovým rozdílem 10 metrů. Vrata kanálových plavebních komor se ovládají ručně. Plavební komora Ørje se nechala postavit v roce 1860. V Ørje byl vztyčen kámen stavitele kanálu Engebreta Soota.
Sluza Strømsfoss se nachází poblíž Strømsfossu (uprostřed této soustavy) a má jedny plavební komory a výšku převýšení 2 m. Zdymadla se postavila v roce 1860.