Slapy a Orlík
21. 12. 2021Příprava lodního výtahu na Slapech
Ředitelství vodních cest (ŘVC) pokročilo v přípravách na výstavbu lodního výtahu na Slapech a chce letos vypsat tendr na zhotovitele dokumentace pro stavební povolení. Zástupce šéfa ŘVC, Jan Bukovský, uvedl: „Nyní dokončujeme specifikaci zadání.“ Stavba s odhadovanými náklady 2,5 miliard by měla začít v roce 2023.
Hráz vodního díla Slapy
Hráz vodního díla Slapy je současně největší překážkou na 240 km dlouhé vltavské vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Mělníkem. Loď se nyní přes ni přepravuje na voze za traktorem.
V roce 2026 by mělo být dokončeno nové lodní zdvihací zařízení, které bude umožňovat přepravu plavidel s rozměry 44 x 5,6 metrů přes výškový rozdíl 55 metrů za 55 minut.
Stavba lodního výtahu
Lodní zdvihadlo bude šikmé a slouží k přepravě plavidel. Součástí stavby bude i plavební komora, její stavební část je již hotová. Lodě budou do vany výtahu vplouvat tunelem. Výtah je situovaný na pravém břehu.
Modernizace výtahu na Orlíku
Paralelně s výstavbou lodního výtahu na Slapech připravuje Povodí Vltavy i stavbu výtahu na Orlíku. Dokončení stavby a výstavby doplňkového bezpečnostního přelivu bude možné po roce 2025. Menší lodě už nyní mohou překonat Orlík díky existujícímu výtahu, který modernizuje za cenu 100 milionů. Modernizace výtahu umožní provoz i za snížených stavů hladiny, nicméně stále zvládne.