![Ve Strážnici na Baťově kanálu zakotví více lodí Ve Strážnici na Baťově kanálu zakotví více lodí](https://lodime.cz/wp-content/uploads/2023/02/TZ-Ve-Straznici-zakotvi-vice-lodi7_m-1140x641.jpg)
Ve Strážnici na Baťově kanálu zakotví více lodí
17. 2. 2023Ve Strážnici na Baťově kanálu zakotví více lodí
Strážnice, 17. 2. 2023 – Přístaviště ve Strážnici řeší nedostatek kapacity stávajícího mola pro turisty. Výstavba byla zahájena koncem ledna. Přístaviště bude na pravém břehu a pojme 14 malých plavidel a 1 osobní loď. Vodní cesty ČR budou hotovy do konce června. Turisté budou moci navštívit město a skanzen.Přístaviště díky své neobvyklé koncepci poskytne příjemné místo pro odpočinek a přímý přístup do přilehlého skanzenu.
![](https://lodime.cz/wp-content/uploads/2023/02/TZ-Ve-Straznici-zakotvi-vice-lodi2_m-1024x683.jpg)
![](https://lodime.cz/wp-content/uploads/2023/02/TZ-Ve-Straznici-zakotvi-vice-lodi1_m-1024x683.jpg)
![](https://lodime.cz/wp-content/uploads/2023/02/TZ-Ve-Straznici-zakotvi-vice-lodi3_m-1024x683.jpg)
![](https://lodime.cz/wp-content/uploads/2023/02/TZ-Ve-Straznici-zakotvi-vice-lodi4_m-1024x683.jpg)
![](https://lodime.cz/wp-content/uploads/2023/02/TZ-Ve-Straznici-zakotvi-vice-lodi5_m-1024x683.jpg)
![](https://lodime.cz/wp-content/uploads/2023/02/TZ-Ve-Straznici-zakotvi-vice-lodi6_m-1024x683.jpg)
![](https://lodime.cz/wp-content/uploads/2023/02/TZ-Ve-Straznici-zakotvi-vice-lodi7_m-1024x683.jpg)
Stavba přístaviště ve Strážnici
„Stavba přístaviště ve Strážnici je první letos zahájenou stavbou Ředitelství vodních cest ČR na Baťově kanále. V průběhu roku bychom rádi ještě zahájili výstavbu plavební komory v Rohatci, která zajistí prodloužení Baťova kanálu do Hodonína.To umožní další rozvoj plavby na jižní části Baťova kanálu a zvýší návštěvnost turistů. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, říká: „Významné stavby jsou plánovány až do roku 2030.“ Cílem je prodloužit délku splavného kanálu na 75 km a navýšit kapacitu přístavů.
Popis nového přístaviště
Nové přístaviště ve Strážnici je tvarováno podle původní laguny a slouží jako obratiště lodí. Je elegantní a funkční, umožňuje přistání a vyvázání plavidel a zároveň poskytuje odpočinkovou zónu. Dvojice schodišť a bezbariérová rampa usnadňují přístup ke skanzenu. Sedací stupně propojí pohyb návštěvníků skanzenu a lodí. Vznikne nové atraktivní prostranství před vstupem skanzenu.
Základem přístaviště je oblouk pevného mola o délce téměř 120 m. Kolmo k němu budou upevněny plovoucí výložníky, které poskytnou prostor pro vyvazování 10 lodí do délky přibližně 10 m a 4 lodí do délky 8 m. Díky rozšíření kapacity přístaviště Strážnice, bude možné uvolnit 3 stání v prostoru stávajícího přístaviště na levém břehu pro přistávání plavidel údržby Povodí Moravy s. p. a složek Integrovaného záchranného systému. Na novém přístavišti budou osazeny 4 odběrné sloupky pro připojení plavidel na elektřinu a pitnou vodu, které bude možné ovládat předplacenou přístavní kartou ŘVC ČR, obdobně jako na jiných přístavištích Baťova kanálu.
Důležitou součástí stavby je obnovení těsnící hráze. „Současný břeh laguny je tvořen protipovodňovou hrází, proto je v rámci výstavby přístaviště nutné důkladně provést těsnící stěnu,“ říká Jan Pospíšil, stavbyvedoucí společnosti Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, a.s. a dodává: „Investor nezapomíná ani na náhradní výsadbu, která bude provedena kvůli pokácení několika místních stromů.“
Nový vstup do skanzenu v podobě turniketů s zázemím bude vybudován v těsném okolí hlavní budovy skanzenu.
Plány na rozvoj turistického ruchu
„Baťův kanál se po celé své délce stává čím dál navštěvovanější oblastí jak turisty z České republiky, tak ze zahraničí. O rozšíření přístaviště na pravém břehu se začalo přemýšlet už v roce 2008, přičemž tato stavba je opravdu významným milníkem pro turistický ruch. Město Strážnice počítá se zvýšením počtu návštěvníků, proto naváže na investiční akci ŘVC ČR navýšením parkovacích kapacit, vybudováním přístupové komunikace a veřejného osvětlení či vybavením mobiliářem,“ říká Risto Ljasovský, starosta města Strážnice.
„Stavební úprava přístaviště a jeho otevření veřejnosti přináší díky svému rozsahu a náročnosti řadu provozních změn ve fungování skanzenu. V období dubna až června bude kvůli stavbě několika budov nutné omezit provoz skanzenu, včetně zrušení některých programů.
Po dobu výstavby budou návštěvníci využívat provizorní vstup,“ říká Martin Šimša, ředitel Národního ústavu lidové kultury Strážnice, a zároveň představuje další investiční plány: „Společně s akcí ŘVC ČR a města Strážnice na výstavbě přístaviště dojde k realizaci nemalých investic ze strany Národního ústavu lidové kultury do úpravy navazujících ploch. Díky této koordinaci tak po jejich dokončení v podzimních měsících vznikne v okolí přístavu ucelený krajinářský celek. Místní občané jistě ocení otevření prostoru zadního traktu vstupní budovy skanzenu Strážnice a vznik odpočinkové zóny s vodním prvkem, na níž bude navazovat zahrádka restaurace. Snadnou orientaci návštěvníků skanzenu v rámci oddělení vstupní budovy a nového vstupu do areálu muzea budou řešit vhodně umístěné orientační prvky.“
Stavební náklady ve výši 32,4 mil. Kč bez DPH financuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem stavby jsou Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, a.s.